You're visitor number ...

Tuesday 29 August 2017

Kesan buruk peperangan kepada negara dan rakyat

Kesan Buruk Peperangan Kepada Negara dan Rakyat yang Terlibat


1. Rakyat di sesebuah negara yang berperang akan diancam kematian - peperangan menyebabkan banyak nyawa orang awam melayang baik yang dewasa, kanak-kanak, mahupun warga tua - ramai juga akan mengalami kecacatan akibat kecedaraan semasa perang - banyak juga yang mati akibat penyakit yang begitu mudah merebak semasa peperangan berlaku.

2. Kemusnahan besar harta benda persendirian dan awam - rosak - runtuh - terbakar - kerugian mencecah angka berbilion-bilion dolar Amerika.

3. Peningkatan pelbagai masalah sosial - gejala depresi/ tekanan perasaan / traumatism meningkat- terutama dalam kalangan kanak-kanak - menjejaskan pembangunan sumber manusia pada masa depan - masalah lain peningkatan jenayah ,cth rogol,curi - rakyat sentiasa berada dalam ketakutan - banyak kegiatan harian akan terjejas.

4. Pembangunan sektor pendidikan terancam - kadar keciciran akan meningkat kerana sekolah terpaksa ditutup - pendidikan tinggi terganggu - universiti tutup juga - paling terjejas golongan kanank-kanak jika perang berpanjangan - kerana prasarana pendidikan tidak dapat disediakan.

5.Menjejaskan banyak sektor ekonomi - perindustrian - pertanian - pelancongan - perkhidmatan - perdagangan - menimbulkan krisi ekonomi seperti inflasi dan pengangguran.

6. Krisis makanan dan kesihatan akan dialami oleh rakyat negara yang terlibat - kurang bahan makanan dan bekalan ubat-ubatan - kebuluran dan penularan penyakit berlaku - taraf kesihatan merosot - ramai dapat penyakit akibat kurang zat - cth zaman Jepun di Malaya pada tahun 1941-1945.

5 comments: