You're visitor number ...

Tuesday 7 November 2017

Cabaran ekonomi malaysia


CABARAN EKONOMI SEMASA

Perdana Menteri Malaysia Dato’ Sri Najib Razak berbicara mengenai cabaran ekonomi semasa yang dihadapi oleh negara kini.
Transkrip
Assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh dan Salam 1Malaysia.
Rakyat Malaysia yang dikasihi,
Malaysia kini sedang menghadapi cabaran ekonomi berikutan beberapa faktor luaran di luar kawalan kita.
Nilai dolar Amerika telah meningkat dengan mendadak, membuatkan nilai matawang kebanyakan negara di Asia jatuh.
Selain itu pendapatan negara juga terjejas berikutan kejatuhan harga minyak lebih 50% berbanding tahun lepas.
Namun faktor-faktor yang mampu dikawal telahpun ditangani oleh Kerajaan. Antaranya, Kerajaan telah mempelbagaikan sumber pendapatan negara.
Selain minyak, Kerajaan telah banyak membuat pelaburan dan membantu meningkatkan produktiviti ekonomi serta peranan yang dimainkan oleh sektor swasta supaya negara tidak terlalu bergantung kepada dana asing buat masa panjang.
Kadar kenaikan hutang isi rumah juga telah turun sejak tahun 2010. Nilai ringgit dijangka pulih apabila harga minyak kembali stabil dan sumber pendapatan negara di sektor-sektor lain terus menunjukkan hasil yang memberangsangkan.
Kesimpulannya, asas ekonomi negara telah mengalami proses pengukuhan sejak beberapa tahun ini membuatkan kita terus berdaya tahan walaupun diasak oleh faktor .


2
1.1 CABARAN EKONOMI MALAYSIA
Seperti yang sedia maklum pada tahun-tahun sebelumnya, Malaysia telah menghadapi pelbagai pahit getir dalam konteks pembangunan ekonomi. Seperti yang kita tahu, krisis ekonomi yang berlaku pada tahun 1997-1998 telah memberi impak yang besar kepada hampir kesemua negara-negara Asia termasuklah Malaysia. Biarpun Malaysia berjaya mengatasi cabaran kelembapan ekonomi pada waktu itu, persoalannya, bagaimana masa depan ekonomi Malaysia? Krisis ekonomi telah menjadi satu trend dalam jangka masa 10 tahun disebabkan oleh berlakunya lagi krisis ekonomi yang serius pada tahun 2008 selepas itu. Apabila berlakunya krisis ekonomi yang melanda seluruh dunia, adakah Malaysia mengambil langkah berjaga-jaga dalam menghadapi persekitaran yang tidak dijangka dalam kelembapan ekonomi? Cabaran ekonomi Malaysia dapat disenaraikan seperti berikut:

1. Ketidaktentuan ekonomi dunia.

2. Tahap daya saing Malaysia dengan negara-negara lain di dunia.

3. Malaysia dan globalisasi.

1.1.1 Ketidaktentuan ekonomi dunia
Dunia telah mengalami krisis kegawatan ekonomi yang besar pada tahun 2008 yang berpunca dari kejatuhan nilai mata wang Dollar US. Malaysia juga tidak terlepas dari menerima tempias hasil daripada kegawatan ekonomi yang berlaku di seluruh dunia. Disebabkan oleh krisis ekonomi dunia, eksport Malaysia telah menurun sebanyak 27.8% pada bulan Januari 2009 dan penurunan pelaburan luar (FDI) di Malaysia, iaitu sebanyak RM26 billion pada tahun 2009 berbanding RM51

3
billion pada tahun 2008
2
. Ini menunjukkan bahawa betapa besarnya impak ekonomi dunia terhadap Malaysia yang mana jika dunia mengalami kegawatan ekonomi yang serius, Malaysia juga akan mengalami perkara yang sama. Cabaran ekonomi global amatlah berat sehingga menyebabkan sesebuah negara mengalami kesukaran untuk menarik pelabur luar untuk datang ke negara tersebut ketika krisis ekonomi dunia berlaku. Krisis ekonomi ini yang telah berlaku pada tahun 2008 dijangka akan berulang dalam tempoh 10 tahun akan datang, jadi Malaysia amat memerlukan persediaan yang rapi untuk menghadapi ketidaktentuan ekonomi kerana ekonomi bakal menentukan jatuh bangunnya sesebuah negara, seperti yang berlaku di Greece yang sudah diisytiharkan negara muflis baru-baru ini. Setelah berakhirnya krisis ekonomi dunia pada tahun 2008, Kerajaan Malaysia telah sedaya upaya untuk memulihkan ekonomi negara dengan melancarkan Pakej Ransangan Ekonomi berjumlah RM67 billion. Pakej ransangan pertama telah dilancarkan dengan peruntukan sebanyak RM7 billion, manakala RM60 billion diperuntukkan untuk pakej yang kedua. Sebenarnya, inisiatif yang dilakukan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ini adalah mengikuti usaha yang dilakukan oleh negara-negara maju dalam memulihkan semula ekonomi negara masing-masing, contohnya, Amerika Syarikat (US) melancarkan pakej ransangan bagi negarannya berjumlah USD 787 billion, China dengan memperuntukkan USD 586 billion untuk pakej ransangan, pakej ransangan bagi Jerman berjumlah USD 104.5 billion dan Singapura dengan memperuntukkan sebanyak USD 13.2 billion
3
. Ini menunjukkan bahawa sesetengah negara maju juga melancarkan pakej ransangan ekonomi untuk negara mereka

No comments:

Post a Comment